Her kim olursanız olun, nerede yaşarsanız yaşayın, ne iş yaparsanız yapın, hepimizin mutlaka yapmak zorunda olduğu bir şey var: form doldurmak. Askerlik formu, kredi kartı başvuru formu, üyelik formu ve daha bir dolu gerekli/gereksiz form.
İnternet hayatımızdaki birçok kağıt gerektiren işi elektronik hale getirdi. Mektup, e-postaya dönüştü; ansiklopediler, websitesine. Fakat değişmeyen bir şey var ki o da form doldurmak. Elektronik bile olsa. Sıkıcı, uzun, zaman zaman sinir bozucu ve çoğu kez zamanımızı çalan bu işlemi hepimiz bir şekilde, bir yerde gerçekleştiriyoruz.
Formlar bir website için en önemli araçlardan biri. Formlar, kullanıcıların, sitenize geliş amacını gerçekleştirmelerine yardımcı olan bir gereksinim. Buna rağmen hiçbir web ziyaretçisi, bir siteye sırf form doldurmak için gelmiyor. Onlar, kredi kartı almak için geliyor, sitedeki yazıları okumak ya da sitedeki yazılara katkıda bulunmak isteğiyle geliyor, bilgi almak, bilgi vermek, işe girmek için geliyor. Ya da o çok istedikleri bir ürünü, kitabı, hizmeti almak için geliyor. Nedeni ne olursa olsun, bu isteklerini gerçekleştirmek, hedeflerine ulaşmak için o sitede onlara sunulan formu doldurmaları gerekiyor.
Formlar, site sahipleri içinde vazgeçilmez öğeler. Bu formlar sayesinde, ziyaretçilerimizden istediğimiz bilgileri alıyor ve hem onların hem de bizlerin ulaşmak istediği hedeflere ulaşıyoruz. Fakat bütün bunlara rağmen, form tasarımı, belki de bir website içinde en göz ardı edilen, kullanılabilirliğine ve kullanıcı deneyimine en az zaman ve caba harcanan kısımlar. Çoğu kez, formlar, göz korkutucu, sinir bozucu, karmaşık ve kullanıcıdan, onların istediğinden daha fazla çaba sarf etmelerine neden olacak şekilde tasarlanıyor.
"Mikrodalga fırın" bir cağda yaşıyoruz. Herkes, istediği her şeyin çabucak gerçekleşmesini istiyor. Herkes, her şeye çabucak sahip olmak istiyor. Bu özellikle web için çok daha geçerli. Eğer bir şeyleri gerçekleştirmek zamanımızı ve çabamızı sarf ediyorsa, anlam içermiyorsa, o zaman istediğimizi bulmak için, bir başka yere, başka bir siteye bakınmaya başlıyoruz. Bu nedenle, kullanıcılarımıza sunduğumuz formların kullanılabilirliğine zaman harcamak ve kullanıcının hedeflerini gerçekleştirmesine yardım edecek şekilde tasarlamak gerekiyor.
Web içindeki formlar, bilgi ve değer alışverişinin başladığı yerler. Eğer kullanıcınız, sitenizin içindeki formu doldurmak için zaman harcıyorsa, bunun karşılığında siz de ona bir şeyler vermeli, onları bu çabasına karşılık değer katmalısınız. Peki site sahibi olarak neler yapabiliriz?